DB Cargo AG, Europa’s grootste spoorwegvrachtvervoerder, heeft Siemens Mobility de opdracht gegeven om een groot deel van haar goederenwagens te digitaliseren. In totaal zullen 30.000 goederenwagons worden uitgerust met de CTmobile sensoroplossing. Met dit systeem kan DB Cargo direct en continu de locatie van de wagons bepalen. De sensor geeft daarnaast ook informatie over de beladingsomstandigheden.

“In een steeds meer gedigitaliseerde wereld verwachten klanten tegenwoordig een hoog serviceniveau. Ze willen in realtime weten waar hun vracht zich bevindt, wanneer deze op de plaats van bestemming aankomt en in welke toestand deze zich bevindt”, aldus Steffen Bobsien, Senior Vice President European Assets & Technology, DB Cargo.

De 30.000 goederenwagons worden over een periode van drie jaar voorzien van een sensor. Siemens Mobility zal het systeem zes jaar lang besturen, waarbij de data-intake en datastromen via de eigen centrale CT-server worden gemonitord. “We zijn blij dat DB Cargo ons het vertrouwen heeft gegeven voor dit grote project, dat model staat voor al het goederenvervoer over het spoor. Voor Siemens Mobility is dit de grootste opdracht die we tot nu toe hebben ontvangen voor de digitalisering van een goederenwagonpark”, aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility GmbH.

In 2017 kondigde DB Cargo aan dat al haar wagons in 2020 uitgerust zullen zijn met nieuwe sensoren en telematicasystemen. Het CTmobile-systeem zal DB Cargo- in realtime informatie over haar goederenwagons en treinen verstrekken en kan deze doorgeven aan bedieningscentrales, onderhoudspersoneel en treinoperators om een efficiënte logistiek te garanderen. Door continu toezicht te houden op de wagons, helpt CTmobile niet alleen bij het opsporen van diefstal, schade en ongevallen, maar levert het ook hoogwaardige transportdocumenten. Door de wagons via GPS te volgen, kan het verwachte aankomsttijdstip van de goederenwagens optimaal worden bepaald. Bovendien kunnen de gegevens die door de slimme sensoren worden verzameld, informatie geven over de toestand van de lading, de temperatuur en de vochtigheidsgraad van de wagon. En omdat de positie van elke goederenwagon gemakkelijk te volgen is, kan DB Cargo een hogere beschikbaarheid realiseren.

Siemens Mobility levert naast een CTmobile telematicabox die de gegevens registreert en draadloos doorstuurt, ook een CT-sensorapparaat, dat de fysieke omstandigheden, zoals temperatuur en luchtvochtigheid, bewaakt en deze gegevens doorstuurt naar de telematicabox. De CT-sensor wordt meestal in of onder de goederenwagon geïnstalleerd. De telematica-unit registreert de positie van de wagen via GPS en stuurt deze door naar de centrale Siemens Mobility CT-server. Hierdoor kan individuele en geaggregeerde statusinformatie worden bewaakt, verzonden en geanalyseerd via beveiligde internettoegang, een automatische e-mail of een SMS-alarm. De gegevens van alle met CT apparatuur uitgeruste goederenwagons worden op de centrale server verzameld en via een gestandaardiseerde transmissie-interface naar de klant verzonden, waar ze worden aangevuld en verwerkt met verdere informatie uit de bedrijfssystemen van de klant.