Elektrische treinen zijn over het algemeen een van de meest efficiënte manieren van reizen, maar helaas loopt de vervoersinfrastructuur vaak tegen haar capaciteitsgrenzen aan. Beproefde technologieën en oplossingen met IT-ondersteuning van Siemens kunnen helpen om beter gebruik te maken van de beschikbare capaciteiten – zelfs als deze systemen in gebruik zijn.

Forensen over de hele wereld worden elke dag geconfronteerd met bereiken van de uiterste limieten van het openbaar vervoer in en rond groten steden. Als gevolg van milieubewustheid of gewoon om de tijdrovende files te vermijden groeit het aantal treinreizigers gestaag. Metrosystemen – al behoren ze tot de meest efficiënte van alle vervoersmogelijkheden – hebben vaak moeite om de steeds toenemende stroom van passagiers op te vangen. Verdere uitbreiding van de infrastructuur zal niet alleen enorm veel tijd en geld kosten, in veel gevallen is het zelfs onmogelijk.

Digitalisering

De oplossing is de digitalisering en automatisering van de treinen. Intelligente treinbesturingssystemen zijn bijvoorbeeld in staat om bestaande treinlijnen nog efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken en kunnen ook de energie- en onderhoudskosten verlagen.

Het komt op het grondig beproefde principe van trajectstelsel neer: als er meerdere treinen achter elkaar op dezelfde lijn reizen moeten ze een constante veilige minimumafstand van elkaar houden. Met de conventionele “fixed block” methode wordt de lijn in vaste trajecten opgesplitst doordat de stationaire spoorsignalen bewaakt worden. Als een trein bij een dergelijke traject binnenrijdt wordt dit traject voor alle andere treinen afgesloten en alleen wanneer de voorste trein dit traject heeft verlaten is de volgende trein geautoriseerd om binnen te rijden. Het grootste nadeel van dit systeem is dat de trajecten de tijden tussen treinen grotendeels bepalen (ook “headways” genoemd).

Bovenstaand artikel is de inleiding van een Engels artikel. In dit artikel kunt u meer lezen over “Moderne interactieve signaleringssystemen zoals de Trainguard MT, Communicatie-gebaseerd Train Control (CBTC) en Automatic Train Operation (ATO).