• DS3: ÖBB en Siemens Mobility nemen eerste digitale interlocking in gebruik in Achau, Oostenrijk
  • Digitalisering levert grote economische voordelen op voor infrastructuurbeheerders
  • Eerste goedkeuring van een digitale SIL4-interlocking op basis van COTS-hardware

De Oostenrijkse infrastructuurbeheerder ÖBB heeft samen met Siemens Mobility een volledig nieuwe digitaliseringsoplossing op het gebied van treinbeveiliging in gebruik genomen op het treinstation in Achau, Oostenrijk: Het “Distributed Smart Safe System” (DS3) is een innovatieve digitaliseringsoplossing en de basis voor cloud-gebaseerde treinbeveiligingssystemen.

“We digitaliseren de infrastructuur van ÖBB – de digitale interlocking is een onderdeel van onze digitaliseringsstrategie. Dit en veel andere projecten maken het mogelijk om de capaciteit van onze infrastructuur te vergroten en tegelijkertijd de veiligheid, de stiptheid en de kostenefficiëntie te verbeteren”, aldus Johann Pluy, lid van de raad van bestuur van ÖBB-Infrastruktur AG.

Michael Peter, CEO Siemens Mobility: “De DS3 interlocking in de cloud voor ÖBB in Achau is een echte kwantumsprong voor de spoorwegindustrie. Dit maakt het mogelijk om de meeste treinbeveiligingscomponenten te virtualiseren, zoals interlocking- of ETCS-computers. De treinen sturen hun positiegegevens via een radioverbinding naar een centraal systeem dat de veiligheid garandeert, routes beheert en autorisaties naar de voertuigen stuurt. Siemens Mobility is er trots op dit nieuwe beveiligingssysteem te hebben ontwikkeld, dat de spooractiviteiten efficiënter, effectiever en flexibeler zal maken”.

Deze technologie creëert verschillende nieuwe mogelijkheden die tot nu toe volledig of vrijwel volledig buiten bereik waren. Zo kunnen seinen en wissels slim worden aangestuurd, waardoor innovatieve diagnoses, voorspellingen van storingen en ook voorspellend onderhoud mogelijk zijn. Dit zal het treinverkeer nog stipter en effectiever maken, waardoor de aantrekkelijkheid van treinen als vervoermiddel wordt vergroot en de tevredenheid van reizigers toeneemt.

DS3’ maakt treinbeveiliging hardware-onafhankelijk en cloud-gebaseerd. Bij de overstap naar deze nieuwe technologie hebben infrastructuurbeheerders dus de mogelijkheid om bestaande installaties en systemen volledig te integreren. Het platform voldoet aan ’s werelds hoogste veiligheids- en veiligheidsnormen op het spoor en biedt voordelen zoals kostenefficiëntie en flexibel onderhoud. Daarnaast draagt het bij aan duurzaamheid, door besparingen op het gebied van ruimte en energie ten opzichte van bestaande systemen. Dit is de echte stap naar een echt  treinbeveiligingsdatacenter.

Voordelen voor beheerders en gebruikers van de infrastructuur

Door DS3 kan onze klant profiteren van veel economische voordelen, zoals voorspellend, betaalbaar onderhoud van installaties, terwijl de beschikbaarheid van de installaties toeneemt. De kostenefficiëntie neemt toe: DS3 heeft lagere levenscycluskosten in vergelijking met andere oplossingen die beschikbaar zijn op de internationale markt. In december 2018 startten de eerste gezamenlijke veldproeven, die met succes zijn uitgevoerd. Na goedkeuring van het systeem kon het op 18 november  2020 daadwerkelijk in gebruik worden genomen op het treinstation in Achau. Het borgt de veiligheid en beveiliging.

Technologie in detail

DS3 is ’s werelds eerste platform om treinbeveiliging veilig functioneel en operationeel te maken op gestandaardiseerde hardware. Dit betekent dat in tegenstelling tot vroeger geen speciale hardware meer hoeft te worden ontwikkeld. Voor het eerst kan het DS3-platform worden gebruikt op diverse, commercieel beschikbare hardware voor verschillende toepassingen en interfaces van spoorbeveiligingstechnologie. Het kan de basis vormen voor de digitale interlocking en voor het RBC in het European Train Control System (ETCS). DS3 is daarmee de fundamentele bouwsteen voor flexibele cloudoplossingen. Het maakt de centralisatie van interlocking mogelijk, bijvoorbeeld in operationele controlecentra, evenals de geo-redundante configuratie van systemen. Bovendien kan het worden gecentraliseerd en geschaald en is het compatibel met een breed scala aan bestaande systemen. Het ondersteunt standaarden zoals Eulynx, Neupro/RASTA. Als universeel inzetbaar platform kan DS3 worden gecombineerd met veel producten voor veiligheid op het spoor, als het gaat om interlocking, treinbeveiliging/RBC,  besturingstechnologie enz. Het kan worden gebruikt in verschillende veiligheidsniveaus (SIL).

Afbeelding copyright: ÖBB/ Robert Deopito