Bewoners van de Broekslootkade op de rand van Rijswijk en Den Haag keken hun ogen uit, toen ze een betonnen constructie door hun buurt zagen zweven. Het ging om een compact, door Siemens geprefabriceerd voedingsstation voor het HTM-net.

De Haagse vervoersmaatschappij HTM is bezig de capaciteit in haar tramnet te optimaliseren door het inzetten van nieuwe trams, type Avenio, op trajecten waar dit mogelijk is. In november 2015 introduceerde HTM de eerste nieuwe tram op het traject van tram 2. Sinds januari van dit jaar wordt de dienstregeling van tram 2 uitgevoerd met alleen maar Avenio’s. Den Haag is na München de tweede stad waar Avenio-trams rijden.

Meer capaciteit

Om de Avenio-trams breder te kunnen inzetten, moeten delen van het HTM-net van extra voedingscapaciteit worden voorzien. De nieuwe trams hebben immers meer vermogen nodig dan de oude. HTM heeft geanalyseerd welke delen van het net een grotere stroomcapaciteit nodig hebben. Op sommige locaties moeten daartoe nieuwe voedingsstations worden gebouwd.

Klein maar krachtig

Er is een innovatief concept bedacht om de extra stroomcapaciteit te realiseren: een kleine, betonnen containerconstructie met daarin alle benodigde voedingscomponenten. Na een EU-aanbesteding had Siemens de beste papieren om dit idee als partner te realiseren. Het voedingsstation heeft een oppervlakte van minder dan 15 vierkante meter. Voor het plaatsen van deze compacte krachtpatser, die ongeveer de grootte van een zeecontainer heeft, hoeft HTM geen gemeentelijke vergunningen aan te vragen, wat tijd en kosten bespaart. De 31 ton zware constructie is bedoeld voor de lange termijn en wordt later niet meer verplaatst.

Primeur

Het prototype van dit nieuwe voedingsstation staat aan de Broekslootkade. Het is volledig geprefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Noord-Duitse Ahlhorn en als kant-en-klare constructie op een dieplader naar Nederland gebracht. Op de Broekslootkade is hij met een grote hijskraan op z’n plek gezet. De zes uur durende operatie kon op veel belangstelling rekenen. Tal van buurtbewoners sloegen het spektakel gade.

Testen

De nieuwe constructie voorziet het HTM-net van extra voedingscapaciteit. Komende maand worden alle kabels aangesloten en vinden kortsluitproeven en andere (veiligheids)testen plaats. Als alles veilig en naar behoren functioneert, zal de integratieverantwoordelijke van HTM het station vrijgeven.

Onderhoud

Gezien zijn kleine oppervlakte is het station niet toegankelijk. HTM kan de componenten via deuren langs de buitenkant onderhouden. Klapluiken zorgen ervoor dat de onderhoudsmedewerkers ook bij regen hun werk op comfortabele wijze kunnen uitvoeren.

Mooi design

Omdat het oog ook wat wil, is goed nagedacht over het uitzicht van het station. Veel woningen aan de Broekslootkade zijn opgetrokken uit rode baksteen. Het design van de container is hierop aangepast, waardoor hij verdwijnt in de omgeving. De kleur van diverse onderdelen, waaronder de deuren, is vrij te bepalen, waardoor het station steeds opnieuw kan worden afgestemd op de locatie.

Simpel en doeltreffend

Aangezien het om een pilot gaat, zullen Siemens en HTM de komende tijd monitoren of de beoogde capaciteit wordt bereikt. ‘Wij kunnen deze container met minimale aanpassingen snel geschikt maken voor andere locaties’, verwacht projectleider Guy Groos van Siemens. ‘Niet alleen voor HTM, maar ook voor andere vervoersmaatschappijen is het een simpele en doeltreffende oplossing om extra capaciteit op het netwerk te creëren.’

De realisatie van het voedingsstation is een internationale samenwerking tussen Duitse en Nederlandse Siemens-deskundigen van de divisies Energy en Mobility.