Als civiel ingenieur had Lizuo Xin (27) ervoor kunnen kiezen om bruggen te gaan ontwerpen, maar haar belangstelling ging uit naar het spoor. Bij Siemens Mobility in Zoetermeer bouwt ze een ‘kennisbrug’ om de implementatie van het spoorwegbeveiligingssysteem Westrace in Nederland voor te bereiden.

Lizuo kwam in 2011 vanuit China naar Nederland om aan de TU Delft te promoveren. Als civiel ingenieur specialiseerde ze zich in railway engineering. Dit heeft onder meer betrekking op de interactie tussen de wielen van de wagons en het spoor, maar ook op onderzoek naar materiaalmoeheid of schade aan wissels. Lizuo hield zich tijdens haar studie bezig met zowel numerieke modellen als veldmetingen. In februari 2017 ging ze aan de slag bij Siemens Mobility in Zoetermeer. Ze leerde het spoorsysteem te bekijken vanuit een totaal andere invalshoek dan tijdens haar studie.

Westrace

“Ik werk aan Westrace, het spoorwegbeveiligingssysteem van Siemens dat conflicterende treinbewegingen voorkomt. Westrace wordt al in veel landen ingezet, en op termijn ook in Nederland. Door het open karakter en de eenvoudige aanpasbaarheid van het systeem voldoet het aan de eisen van ProRail. We gaan het aanpassen aan de specifieke spoorsituatie in Nederland.” Siemens bouwt in Zoetermeer de nodige kennis op om zelf de engineering te kunnen doen. Lizuo speelt hier een belangrijke rol in. “Ik bouw een kennisbrug tussen Siemens Mobility in Zoetermeer en de collega’s in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje die betrokken zijn bij de engineering. Het is de bedoeling dat ik enkele maanden bij Siemens Rail Automation in Madrid ga werken, om me goed in de materie te verdiepen.”

Uitdagend

Haar werk bij Siemens is niet te vergelijken met de onderwerpen die ze tijdens haar studie bestudeerde. Juist dat vindt Lizuo uitdagend. “Ik kom dagelijks nieuwe dingen tegen en leer veel bij. Mijn coach en overige collega’s staan altijd klaar om me te ondersteunen. Het is fijn dat mijn mening gewaardeerd wordt. Als ik ergens zelf ideeën over heb, kan ik er altijd over praten.”

Taal en cultuur

Lizuo wil graag nog enkele jaren in Nederland blijven. “De taal vind ik nog moeilijk, maar ik leer iedere dag bij. Om goed te kunnen integreren in het team, is het belangrijk dat je Nederlands spreekt. Verder moet ik vaak Nederlandse documenten lezen.” Aan de ‘directheid’ van Nederlanders moest ze aanvankelijk wennen. “Mensen drukken zich hier heel expliciet uit. Dat doen we in China veel minder. Ik heb de Nederlandse openheid wel leren waarderen. Het schept snel duidelijkheid. Ook ik probeer de dingen nu zo onomwonden mogelijk te zeggen.”

Perspectief

Eén keer per jaar bezoekt ze haar familie in China. Lizuo sluit niet uit dat ze ooit terugkeert naar haar geboorteland. Al zal Europa de komende jaren wel haar thuisbasis blijven. “Mensen hebben hier veel meer tijd om naast hun werk de dingen te doen die ze graag willen. Mijn Chinese vriend studeert aan de TU Delft en hoopt eveneens een baan in Nederland te vinden. Wat er na Westrace komt? Dat weet ik nog niet, maar beslist weer een nieuwe uitdaging! Dat is het voordeel van in een internationaal bedrijf als Siemens te werken: er komt altijd weer iets nieuws, uitdagends op je pad.”

Reageer op dit artikel