Veel mensen werken in steden maar wonen er niet. Woon-werkverkeer leidt in heel Europa tot grote drukte op de wegen. Elektrisch vervoer, op wegen, spoorwegen en fietspaden, biedt een uitkomst.

Wonen buiten de stad is goedkoper en rustiger, maar je betaalt een hoge ‘verkeerstol’ als je dagelijks voor je werk naar de stad moet rijden. De gemiddelde Duitser staat hierdoor bijna 70 uur per jaar in de file. Terwijl stedelingen steeds vaker een auto delen, hebben mensen die alleen werken in de stad veelal behoefte aan een eigen wagen. Toch zijn de afstanden die ze afleggen over het algemeen niet erg lang; gemiddeld zo’n tien kilometer.

SiBike-app

Milieuvriendelijker, gezonder en wellicht zelfs sneller is woon-werkverkeer met de e-bike. Het Instituut voor Transport Design in Braunschweig heeft hier onderzoek naar gedaan. Volgens het instituut kunnen veel werknemers overstappen van de auto naar de e-bike, op voorwaarde dat hiervoor de juiste infrastructuur aanwezig is. Naast goede fietspaden gaat het om technologie waardoor fietsers kunnen meeliften op een groene golf en niet bij elke kruising voor een rood licht staan. Met de SiBike-app van Siemens is dit nu al mogelijk.

E-bussen

Ook bussen en treinen kunnen een rol spelen in de transitie naar een mens- en milieuvriendelijkere wijze van vervoer. Vooral in binnensteden neemt het aantal elektrische bussen snel toe. Vaak kunnen ze nog geen hele dag rijden zonder de accu tussentijds op te laden. Decentrale snellaadstations, waar buschauffeurs tijdens hun pauze terecht kunnen, bieden een uitkomst. Een alternatief is de e-bus die zich oplaadt via een pantograaf. Siemens Mobility heeft dit systeem gerealiseerd in onder meer Hamburg en Montreal.

Lichte regionale trein

Op spoorgebied heeft Siemens met de Desiro HC een lichte regionale trein gebouwd die snel optrekt, remenergie hergebruikt en uitgerust is met slimme digitale managementtechnologie. Bewoners van het Ruhrgebied kunnen hem vanaf 2018 gebruiken om aan de file te ontsnappen.

Meer informatie over dit onderwerp leest u hier.

Reageer op dit artikel