“Ik ben ontzettend trots als ik in mijn Siemens jas door de Waterwolftunnel loop. Natuurlijk zitten er rouwdouwers onder de mannen, maar ik kan ze aan.” Heleen Linssen, Service Delivery Manager bij Siemens Mobility, heeft de techniek omarmd. “Vrouwen en techniek gaan heel goed samen. Teams met mannen en vrouwen presteren aantoonbaar beter.”

Ze werkt sinds 2000 bij Siemens. Heleen Linssen was daarvoor actief bij een automatiseringsbedrijf en ook als autoverkoopster. “Dat laatste is ook al geen typisch vrouwenvak”, zegt ze lachend. “Soms vroegen klanten of er iemand in de showroom was, die wel verstand van auto’s had. Toch verkocht ik best veel auto’s.”

Interesse

In 2000 was ze met een vriendin aanwezig bij het millenniumfeest van Siemens Nederland en kwam ze in gesprek met een collega van de divisie Building Technologies. “Ik toonde interesse voor Siemens en mocht de andere dag gelijk langskomen. Voor ik het wist was ik teamassistente en kreeg na een jaar als eerste vrouw bij Siemens de functie van werkvoorbereider. Ik heb toen veel technische trainingen gevolgd en dat vond ik echt heel erg leuk.”

Via Building Technologies kwam Heleen terecht bij de unit Metals en kreeg ze Tata Steel in IJmuiden onder zich. “Mijn toenmalige baas gaf me de opdracht mee om te bekijken of ik de servicecontracten kon uitbreiden. Ik heb toen een plannetje bedacht en een grote broek aangetrokken met het voorstel aan Tata om de hele fabriek in onderhoud te nemen. Het heeft twee jaar geduurd, maar het is me wel gelukt. Daar heb ik ook geleerd hoe het is om met bijna alleen maar mannen te werken.”

Spoortunnel

“Op zich vind ik het zelf een groot voordeel om in zo’n omgeving vrouw te zijn, omdat je als vrouw vragen mag stellen en toe kunt geven dat je iets niet weet. Mannen onder elkaar willen niet voor elkaar onder doen, maar een vrouw leggen ze het graag een keer uit. Als vrouw kan je ook veel eerder vertrouwen winnen, zo is mijn ervaring. Daarnaast heb ik een groot Siemens hart en ben heel erg klantgericht en daardoor betrouwbaar. Ik streef altijd naar de beste oplossing. Als je als vrouw alleen maar leuk loopt te zijn houdt het natuurlijk snel op. Je moet wel degelijk iets toevoegen”

Sinds 2014 is Heleen Linssen binnen Siemens geswitcht naar de divisie Mobility en is nu verantwoordelijk voor de service in de Waterwolftunnel bij Aalsmeer en de Spoortunnel Delft. “De Waterwolftunnel is een zeer omvangrijk project waarbij 48 tunneltechnische installaties onder de verantwoordelijkheid van Siemens vallen. In de spoortunnel Delft zijn we voor acht jaar verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de besturing en bediening.. Ik moet daar de juiste mensen aansturen, er voor zorgen dat eventuele storingen binnen 2 uur opgelost zijn en tijdig en goed preventief onderhoud uit laten voeren. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het werken en de verslaglegging naar onze opdrachtgevers.”

Vrouwen en techniek

“Ik vind het prachtig om Siemens te mogen vertegenwoordigen. Ik word gelukkig nooit voor de koffiejuffrouw aangezien. Maar ik ga ook vrij snel in gesprek met de mensen en ben altijd duidelijk in waar ik risico’s zie of wat ik van de zijde van de klant verwacht. Samen werken aan het beste resultaat.”

“Vrouwen en techniek gaan heel goed samen. Iedereen kan alles leren. Ik zou het heel goed vinden als meer vrouwen de technische kant op gaan. Techniek is een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Neem nou die tunnels: je neemt beslissingen en geeft adviezen die direct invloed hebben op de beschikbaarheid van deze belangrijke infrastructuur. Prachtig!”

Niet alleen vrouwen in de techniek is een belangrijk issue. Er tekent zich sowieso een tekort aan technici af. Lees hier meer over het Techniekpact waarin maatregelen staan om dit tekort op te lossen.