Marieke Hietbrink staat als Manager Realisatie op de Noord/Zuidlijn stevig haar mannetje. Hoe is het voor deze jonge vakvrouw om leiding te geven aan technische, veelal mannelijke teams?

“In het begin word je door collega’s vrij makkelijk gevraagd om notulen te maken”, antwoordt ze lachend. “Dit verandert vanzelf als je eenmaal je mond kunt opentrekken. Je hebt als vrouw in een typische mannenwereld enig incasseringsvermogen nodig en mag jezelf daarin niet te serieus nemen.”

Contractmanagement

Haar achtergrond is er één van beton en ruwbouw: Marieke studeerde Civiele Techniek aan de Universiteit van Twente. “Ook daar was ik de enige vrouw in mijn jaar. Er zijn nu eenmaal meer mannen die voor een technische opleiding kiezen. Ik heb mijn voorkeur voor techniek deels van huis uit meegekregen. Mijn vader is docent natuur- en wiskunde en op de middelbare school had ik al een technisch profiel.” Via het multidisciplinaire adviesbureau AT Osborne werkte ze de afgelopen jaren op grote infrastructuurprojecten. Sinds vier jaar werkt Marieke op de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Als assistente van de inkoop- en contractmanager was ze betrokken bij 4 ICT-projecten, waaronder de door Siemens geleverde stationssystemen en centrale besturing. “Contractmanagement heeft mij altijd al aangesproken. De Noord/Zuidlijn was een enorme kans om snel veel bij leren. Het was een grote aanbesteding met een concurrentiegerichte dialoog. Een uitdaging.”

Manager Realisatie

In november 2016 werd ze Manager Realisatie voor de stationssystemen waarvan het ontwerp op dat moment in de eindfase zat. “Het was mijn taak om te zorgen dat kritische ontwerppunten die bleven liggen werden opgelost en dat zaken die gereed waren voor realisatie zo snel mogelijk in de uitvoering gingen. Daar heb ik Siemens bij geholpen. Door te werken met release-teams liep dit op de Noord/Zuidlijn erg vlot. Een groot deel van de stationssystemen op de Noord/Zuidlijn is inmiddels in bedrijf gesteld.”

Bestaande net

Naast de Noord/Zuidlijn werkt Marieke ook op de vier bestaande metrolijnen in Amsterdam. Siemens zorgt ervoor dat de stationssystemen op de bestaande stations worden vernieuwd en aangesloten op de centrale systemen en bediening die ook voor de Noord/Zuidlijn worden gebruikt. Hierdoor kan het Gemeentelijk Vervoersbedrijf in de toekomst het hele Amsterdamse metronet centraal bedienen. “We willen tempo maken op de bestaande lijnen om niet te lang met een dubbele bediening te hoeven werken. In samenspraak met Siemens zijn we gestart met de dynamische reizigersinformatiesystemen (DRIS) en de omroepsystemen. Na een geslaagde pilot op station Zuid zijn we op de Ringlijn al een heel eind op weg. Als de Ringlijn klaar is, gaan we door met de Oostlijn, de Geinlijn en de Gaasperplaslijn. Daarna starten we een pilot met het koppelen van de bestaande camera’s op de centrale bediening. De Noord/Zuidlijn zit dan in een wat rustiger vaarwater waardoor ook de druk op het team van Siemens afneemt.”

Technisch meepraten

Als Manager Realisatie heeft ze zich verdiept in de systemen van Siemens. “Anders red je het in deze functie niet! De technici met wie ik samenwerk zijn slimme mensen. Van mij wordt verwacht dat ik mee kan praten op hun niveau. Dit betekent ook dat ik soms moet uitleggen waarom we kiezen voor een oplossing die wellicht technisch niet de meest uitgekiende is, maar die wel beter aansluit bij de planning. Het draait niet alleen om de beste techniek. Het gaat er ook om dat het project een keer af is en dat we binnen het budget blijven.”

Naast haar werk studeert Marieke momenteel Rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. “Ik wil me specialiseren in bouw- en aanbestedingsrecht. Vrouwen met een technische achtergrond ontwikkelen zich veelal tot adviseur. Je ziet ze niet zo gauw in het project- en contractmanagement. Juist die richting wil ik wel blijven uitgaan. Het is een wat hardere wereld maar ik merk dat hij me ligt.”