Op de Markt in Delft heeft het Formula Student (FS) Team van de TU Delft vorige vrijdag zijn elektrische raceauto getoond aan het publiek. Het voertuig, dat veel weg heeft van een Formule 1-auto, accelereert in slechts 2,2 seconden van stilstand naar 100 km/u.

In januari hadden de studenten het ontwerp van de “DUT17” gepresenteerd in het Airborne Siemens Fieldlab in Ypenburg. Afgelopen vrijdag kon men hem in het echt bewonderen. De raceauto heeft een open-wielconfiguratie, een monocoque-constructie van koolstofvezel en een aerodynamisch pakket met DRS (Drag Reduction System). Hij is volledig elektrisch 4-wiel aangedreven en de motoren zitten in de wielen. De ophanging, demping en alle elektronica zijn volledig door het studententeam ontwikkeld.

Comfortabel rijden

“Ten opzichte van onze vorige raceauto hebben we de mens-machine interface geoptimaliseerd”, vertelt teammanager Pietro Areso Rossi. “De cockpit voor de coureur is bijna 2 keer zo breed geworden, waardoor de coureur meer controle heeft over de wagen. Verder hebben we veel aandacht besteed aan het stuur en dashboard.”

Teamprestatie

Aan de raceauto hebben 75 studenten gewerkt van wie er 15 hun studie tijdelijk stopzetten om zich volledig te kunnen wijden aan het project. De coureurs zijn teamleden en oud-teamleden. Ze zijn op basis van hun karting-vaardigheden geselecteerd. Ze hebben samen een dieet gevolgd, aan hardlopen gedaan en hun nek- en schouderspieren getraind. Op dit moment rijden ze dagelijks om de auto goed te leren kennen.

Oud-teammanager

Stef de Jong, Bid Manager bij Siemens Mobility, was in 2009 zelf teammanager van het FS Team Delft. Hij weet dus als geen ander wat er in de hoofden van de studenten omgaat, hoeveel nachten ze hebben doorgewerkt en hoeveel energie het project heeft gekost. “We zien het team jaar op jaar beter worden. Een knappe prestatie, gezien het feit dat ze ieder jaar vanaf scratch met een nieuw team beginnen.” De auto die het team van De Jong destijds bouwde is niet te vergelijken met de huidige DUT17. “Deze auto gaat echt véél harder dan die van ons. Wij reden met een B85 Bio-ethanolmotor en hadden een stuk minder vermogen. Daarnaast heeft dit team met volledige aerodynamische pakketten gewerkt. Die hadden wij destijds niet.”

Getalenteerde ploeg

Siemens Mobility is voor het derde jaar sponsor van het FST Delft. “Wij ondersteunen met advies en financieel. We zijn hard aan het groeien en hebben jonge, getalenteerde mensen nodig die bij ons komen werken. De ervaring leert dat studenten die in het team hebben gezeten heel goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Ze zijn technisch heel vernuftig, maar kijken ook verder dan de techniek. Bij de bouw van de raceauto komen alle facetten aan bod: van de engineering tot de supply chain, commercie en projectmanagement. En het team is ambitieus: een zes is niet goed genoeg, het moet minimaal een negen zijn. Dat is bij ons ook zo. Als ik naar mijn huidige werk kijk, komt dat heel erg overeen met wat is als manager van het FS Team Delft heb gedaan.”

Op naar Hockenheim!

Pietro Areso Rossi kijkt uit naar de start van de Formula Student-competitie in juli in Hongarije. In totaal rijden de studenten deze zomer op 3 verschillende locaties in Europa. “We gaan voor de overwinning!” In augustus zijn Stef de Jong en zijn manager Miki Hegedus speaker op het circuit in Hockenheim. Onnodig te vermelden dat ze de Delftse studenten heel veel succes toewensen…

 

Foto’s: Jarno Kraayvanger, Worcflow