2016 zit er bijna op. Via MobilityMatters hielden we u op de hoogte van onze projecten, innovaties en andere ontwikkelingen. Dit waren de best gelezen artikelen van het jaar!

Engineers met passie

Jacco Noordam, manager project engineering, vertelt over de vele uitdagingen die Siemens Mobility als werkgever biedt aan bevlogen engineers die willen meebouwen aan de logistieke toekomst van Nederland. “We werken aan indrukwekkende projecten: van de metrolijn in Amsterdam tot de renovatie van het stuwensemble Nederrijn & Lek, de automatisering van de Stadsbaantunnel en innovatieve pilots rond coöperatieve mobiliteit. De komende jaren staan heel wat nieuwe projecten op stapel.” Siemens Mobility heeft dan ook ruimte voor (senior) software engineers, (senior) proposal engineers, technisch managers en lead engineers. We bieden een veelzijdig takenpakket en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Een overzicht van de actuele vacatures vind je hier.

Internationale start

Een internationale startAfstudeerders met ambitie kunnen bij Siemens deelnemen aan het Graduate Program. Gedurende een periode van twee jaar maken ze kennis met de breedte van de Siemens-organisatie op internationaal vlak. Celine Krstulovic (26) werkte eerst acht maanden aan een intern verandertraject bij Siemens Mobility in Zoetermeer. Om daarna voor acht maanden in São Paulo mee te draaien binnen het key accountmanagementteam van Siemens Healthcare in Brazilië. Celine hield een blog bij over deze periode waarin ze niet alleen haar vakkennis verbreedde, maar ook haar kennis van talen en cultuur.

Klaar voor de doorbraak

Langs de A12 loopt een demonstratieproject waarbij voertuigen real-time communiceren met bakens langs de snelweg. Het coöperatieve, draadloze netwerk wordt uitsluitend gebruikt voor verkeersdoeleinden. Zo is een bericht over een voertuig dat door het rode licht rijdt gegarandeerd tijdig aanwezig in de wagen van verkeersgebruikers voor wie het licht net op groen is gesprongen. Veilig, snel en betrouwbaar. Het filmpje over dit demonstratieproject is de afgelopen maanden vaak bekeken. Wat Siemens betreft, is coöperatieve mobiliteit klaar voor de grote doorbraak. De techniek is beschikbaar en er worden grote stappen gezet op het gebied van standaardisatie en privacy.

Compacte krachtpatser voor HTM-net

Compacte krachtpatser voor HTM-netAan de rand van Rijswijk en Den Haag staat sinds dit jaar een compact station dat het HTM-net van extra voedingscapaciteit voorziet. Dit is nodig om de nieuwe Avenio-trams breder te kunnen inzetten. De betonnen containerconstructie met daarin alle benodigde voedingscomponenten heeft een oppervlakte van minder dan 15 vierkante meter. Voor het plaatsen ervan hoeft HTM geen gemeentelijke vergunningen aan te vragen, wat tijd en kosten bespaart. Het voedingsstation is geprefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Noord-Duitse Ahlhorn en als kant-en-klare constructie op een dieplader naar Nederland gebracht en geïnstalleerd. Aangezien het om een pilot gaat, monitoren Siemens en HTM momenteel gezamenlijk of de beoogde capaciteit wordt bereikt. “Wij kunnen deze container met minimale aanpassingen snel geschikt maken voor andere locaties”, aldus projectleider Guy Groos. “Ook voor andere vervoersmaatschappijen is het een simpele en doeltreffende oplossing om extra capaciteit op het netwerk te creëren.”

Opknapbeurt voor stuwensemble

Opknapbeurt voor stuwensemble. Foto RWSDit jaar startte de renovatie van het stuwensemble Nederrijn & Lek, dat een belangrijke rol vervult in de waterhuishouding en scheepvaart in Nederland. Om de waterafvoer tussen de verschillende takken van de Rijn te regelen, zijn in de Nederrijn en Lek drie stuwcomplexen gebouwd: nabij Driel, Amerongen en Hagestein. Elk complex bestaat uit een sluis, een stuw, een bedieningsgebouw en een vistrap. Het stuwentrio voorziet het rivierengebied en het IJsselmeer van voldoende (zoet)water en zorgt voor een goede bevaarbaarheid van de Waal, de Nederrijn en de Lek. Bijna een halve eeuw na hun oplevering zijn de drie stuwcomplexen aan vernieuwing toe. Samen met partners gaat Siemens de technische installaties en bewegingswerken vervangen en bediening op afstand mogelijk maken. In de toekomst worden alle sluizen en stuwen vanuit één bediengebouw op het stuwcomplex Amerongen bediend. Volgens de huidige planning duren de werken tot in 2021.