In de moderne samenleving speelt technologie een sleutelrol. Technici hebben volop kansen op de arbeidsmarkt. Steeds meer vrouwen kiezen voor een technische opleiding en staan, onder meer binnen Siemens, hun mannetje op de werkvloer.

Een van hen is Heleen Linssen, als Service Delivery Manager verantwoordelijk voor de service in de Waterwolftunnel en de Spoortunnel Delft. Ze was enkele jaren geleden de eerste vrouwelijke werkvoorbereider binnen Siemens. Heleen zou het goed vinden als meer vrouwen de technische kant op gaan. “Techniek is een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Vrouwen en techniek gaan heel goed samen. Bovendien presteren teams met mannen en vrouwen aantoonbaar beter.”

Mond opentrekken

Voor de koffiejuffrouw wordt ze al lang niet meer aangezien. Waarom ook? Heleen kent haar vak. “En daar gaat het toch om?” zegt ook Marieke Hietbrink, die als Manager Realisatie op de Noord/Zuidlijn leiding geeft aan technische teams met veel mannen. “In het begin word je wel eens gevraagd om notulen te maken. Dit verandert vanzelf als je eenmaal je mond kunt opentrekken. Je hebt als vrouw in een typische mannenwereld enig incasseringsvermogen nodig en mag jezelf daarin niet te serieus nemen.”

Bruggen bouwen

Lizuo Xin koos resoluut voor een technische opleiding tot civiel ingenieur en specialiseerde zich in railway engineering. Momenteel promoveert ze aan de TU Delft. Bij Siemens Mobility helpt ze de implementatie van Westrace in Nederland voor te bereiden. “Westrace is een spoorwegbeveiligingssysteem. Het voorkomt conflicterende treinbewegingen en wordt al in veel landen ingezet. Het systeem voldoet aan de specifieke eisen van ProRail. We gaan het aanpassen aan de spoorsituatie in Nederland.” Om de engineering zelf te kunnen doen, bouwt Siemens in Zoetermeer de nodige kennis op. Lizuo bouwt een ‘kennisbrug’ tussen Siemens Mobility in Zoetermeer en de collega’s in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Een uitdaging? “Absoluut! Ik word heel goed ondersteund en mijn mening wordt altijd gewaardeerd.”

Reageer op dit artikel