Als stageopdracht optimaliseert Tim Biemans het positioneren van wifi-P-bakens langs de A58 om Spookfile-berichten te kunnen versturen. “Mooi dat ik mijn steentje mag bijdragen aan de toekomst van connected mobility.”

Tim behaalde onlangs zijn bachelor Werktuigbouwkunde aan de TU Delft en besloot een aantal maanden op stage te gaan. “Ik wil graag inzicht in het bedrijfsleven krijgen. Siemens is een mooie, innovatieve organisatie. In het begin moest ik wennen aan het werkritme. Vroeg je bed uit en vroeg gaan slapen, terwijl je medestudenten in de woonkamer nog volop muziek aan het draaien zijn! Ik heb er gelukkig geen probleem mee.”

Wifi-P-bakens

Op zijn eerste stagedag werd Tim meteen in het diepe gegooid. Hij werd opgevangen door een medestagiair die hem wegwijs maakte, en kon vervolgens aan de slag met zijn stageopdracht. “Ik houd me bezig met wifi-P-bakens langs de snelweg. Deze slimme antennes staan langs de A58 om Spookfile-berichten te kunnen doorsturen. Siemens heeft om de 600 meter één baken geplaatst, wat een goede dekking oplevert. Aan mij de uitdaging om dit verder te optimaliseren, zodat we met zo min mogelijk bakens een maximale dekking kunnen bereiken. Deze bakens zijn immers duur. Ik moet rekening houden met tal van factoren. Als het regent, is de dekking minder dan bij droog weer. Het maakt ook een gigantisch verschil of er wel of geen blaadjes aan de bomen hangen. Ook bruggen en portalen hebben een effect op de dekkingsgraad. Ik ga een softwaresimulatie maken om te kijken waar nog verbeterpotentieel zit.”

Toekomstgericht

“De werksfeer bij Siemens Mobility is relaxed en niemand is te beroerd om een ander te helpen. De inhoud van mijn stageopdracht is interessant en uitdagend. Op het vlak van connected mobility is in korte tijd veel bereikt. Dit heeft toekomst om verkeersstromen geleidelijker en rustiger te laten verlopen. Ik vind het gaaf dat ik er een steentje aan bij kan dragen. Er spelen ook grote belangen. Op dit moment hebben we een hybride structuur voor de overdracht van informatie tussen weggebruikers, wegbeheerders en de wegkant. Auto’s met een talking traffic-unit aan boord ontvangen data via de wifi-P-bakens langs de snelweg. Daarnaast lobbyen telecom operators hard om de communicatiestromen via hun netwerk te laten verlopen. Een spannend speelveld.”