Siemens realiseert de nieuwe stationssystemen van de Amsterdamse metrostations en is aansluitend tien jaar verantwoordelijk voor het onderhoud en de beschikbaarheid. Het project laat zien hoe meerjaren-onderhoudscontracten de deur openzetten naar innovatieve onderhoudsconcepten.

De Amsterdamse Dienst Metro en Siemens Nederland zetten in april vorig jaar hun handtekening onder het contract, dat ook de stationssystemen voor de nieuwe Noord/Zuidlijn omvat. De door Siemens aangeboden diensten zijn cameratoezicht, dynamische reizigersinformatie-voorziening (DRIS), (lift)intercommen, de intercominformatie-zuilen en de omroepinstallatie. Het bedrijf won de aanbesteding met de beste combinatie van kwaliteit en prijs voor de gehele levensduur.

Slimme migratiestrategie

‘Onze visie op het projectmanagement, innovatieve technische oplossingen en systems engineering hebben een belangrijke rol gespeeld’, zegt Frank Hagemeier, directeur Mobility & Logistics bij Siemens. ‘Om gebruikers van het Amsterdamse metronet zo min mogelijk te hinderen hebben we een uitgebreide migratiestrategie ontwikkeld. Het in korte tijd vervangen van bijvoorbeeld de panelen met reizigersinformatie is razend complex. Met een intelligente softwareoplossing kunnen wij per station in een paar stappen migreren.’

Innovatief onderhoud

Na de realisatie gaat Siemens de geleverde systemen tien jaar lang onderhouden en beschikbaar houden. Het is een trend in de markt: opdrachtgevers leggen realisatie en langjarig onderhoud van tunnelautomatisering steeds vaker neer bij één partij. Siemens heeft inmiddels goede ervaringen opgedaan met dergelijke geïntegreerde contracten. Ze zetten volgens Waldeck Podgorski, hoofd service operations bij Siemens Mobility, de deur open naar innovatieve onderhoudsconcepten. ‘Op het Amsterdamse metronet hebben we te maken met hele hoge beschikbaarheideisen. Ons ontwerp- en onderhoudsteam is volop aan het nadenken hoe we real time de informatie over alle kritische componenten kunnen opslaan, uitlezen en verwerken. We gebruiken daarbij algoritmes die big data omzetten naar stuurinformatie. Dergelijke data driven services worden door onze divisie Healthcare al vaak toegepast.’

Centrale bediening

Het huidige Amsterdamse net bestaat uit de Oostlijn, Ringlijn, Gaasperplaslijn, Geinlijn en Amstelveenlijn. De aanleg van de nieuwe Noord/Zuidlijn vormde de aanzet tot een integrale modernisering en verbetering van het gehele net. Begin 2014 won Siemens ook het contract voor de automatisering van de infrastructuur op de metrolijnen en de stations. Het gaat hierbij om de centrale bediening en besturing van installaties, kortweg CBI.