Ook dit jaar neemt de TU Delft deel aan de wereldwijde Formula Student Competitie. In het fieldlab van Siemens en Airborne presenteerde het DUT18-team vorige week het ontwerp van zijn raceauto. “Wij willen alle races winnen”, klonk het ambitieus.

De Formula Student Competitie is met meer dan 600 deelnemende studententeams de grootste ontwerpcompetitie ter wereld. De teams ontwerpen en bouwen binnen één jaar tijd een raceauto. De competitie is opgezet vanuit de auto-industrie om studenten tijdens hun studie ervaring te laten opdoen met engineering en projectmanagement. Het ontwerpen en bouwen van een raceauto is zeer complex en vereist zowel engineeringstalent als teamvaardigheden.

Veelzijdig team

De TU Delft neemt al voor de 18de keer deel aan de competitie, en zoals ieder jaar wordt de lat weer hoog gelegd. “Wij willen alle races winnen”, zei teamleider Daan Schopmeijer tijdens de design presentatie. De 83 teamleden, voornamelijk studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, Electrical Engineering en Mechanical Engineering, vertegenwoordigen 17 nationaliteiten. 8 teamleden zijn vrouw.

Samenwerking

In de Dreamhall van de TU Delft begint binnenkort de bouw van de raceauto. Er is al een heel traject voorafgegaan. Na de selectie van de teamleden stelden de DUT18’ers zowel teamdoelen als persoonlijke doelen op. Ze zetten eisen op papier en begonnen met de onderzoeks- en analysefase. In oktober ging de conceptfase van start, en inmiddels is het 3D-design klaar. Daan Schopmeijer vertelde hoe het team technologische ambitie en fun naadloos combineert door bijvoorbeeld regelmatig samen te lunchen. Een social media-groep begeleidt de PR van DUT18. Het is de studenten gelukt een groot aantal sponsoren te werven. Ook de gedetailleerde kostenanalyse van de auto is een onderdeel bij de competitive.

Snel en licht

Ontwerpleider Alexander Keijzer is apetrots op het ontwerp. DUT18 bouwt de snelste elektrische raceauto die TU Delft-studenten ooit hebben ontworpen. Hij accelereert van 0 naar 100km/u in slechts 2,2 seconden en staat binnen 1,5 seconde weer stil. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het team veel virtuele simulaties gemaakt. Met slechts 161 kg is de DUT18 een echt lichtgewicht. De powertrain weegt slechts 40 kg. De raceauto wordt door de vleugels en speciaal vormgegeven onderkant op de grond gedrukt waardoor hij snel door bochten kan gaan. Ten opzichte van de DUT17 is het aerodynamische karakter verbeterd. De wielophanging is compact. De banden, die de studenten zelf maken, zijn geoptimaliseerd. Keijzer: “Verder verbeteren we de software die de auto veilig moet besturen en onder controle houden. Ook hier hopen wij winst te behalen.”

Karten

Via karting-evenementen gaat het team op zoek naar een geschikte coureur. Een belangrijke uitdaging is tevens de auto tijdig af te bouwen, zodat er voldoende ruimte blijft om hem te testen. In juli starten de races. Siemens-medewerkers Miki Hegedus en Stef de Jong, zelf ooit teamlid van het DUT-team, gaan net als vorig jaar de race op de Hockenheimring live becommentariëren. Siemens Mobility is sinds jaren een van de hoofdsponsoren van de DUT-teams, en heeft inmiddels 4 oud-teamleden in dienst.

Reageer op dit artikel