Zestig jonge studenten die wekelijks tussen de 20 en 60 uur aan wereldrecords werken. Het Formula Student Team Delft is een succesvolle proeftuin voor techniekstudenten van de Technische Universiteit Delft. Doel: een elektrische auto bouwen vanuit het niets, die snel gaat rijden en wat belangrijker is: door sterk teamwerk problemen oplossen.

“Onze uitdaging is om het beter te doen dan het vorige team. Het gaat om de totaaloplossing, om het team. Als één teamlid zelf denkt de goede oplossing te hebben, is dat waarschijnlijk niet de beste oplossing.” Aan het woord is Stijn Pennings (22), de vijftiende teammanager van FST Delft. Zo vaak deden de TU studenten al mee aan de Formule Student competitie, een unieke wedstrijd van de Society of Automotieve Engineers. Daar doen wereldwijd zevenhonderd teams aan mee. FST Delft staat sinds kort op nummer 1 van de wereldranglijst, na een overwinning kort geleden in de UK.

Werkervaring

Stijn wijdt zich dit jaar volledig aan het team. “Ik heb mijn bachelor werktuigbouwkunde gehaald en heb besloten om één jaar uit de studie te stappen om me geheel aan het FST Delft te wijden. Ik heb de afgelopen tijd 120 procent gestudeerd en wil nu ook echt een probleem aangaan, werkervaring opdoen en de fouten maken van een student.”

Het mooie van het project FST is volgens Stijn dat het niet iets is dat de universiteit heeft verzonnen. “Wij zijn volledig probleemeigenaar. We nemen besluiten, kopen onderdelen en regelen de financiën. Dan ben je veel meer gemotiveerd. Je handelt alsof het je eigen bedrijf is. Als student word je daardoor ook meer serieus genomen. Als ik iets nodig heb, dan kan ik bij de receptie zeggen dat ik medewerker ben of student. Ik gebruik wat me op dat moment de beste oplossing biedt.”

Bedrijfshal

Het FST Delft is gehuisvest in een grote bedrijfshal op het terrein van de TU Delft: het D:Dream gebouw. Dream_hal_FST2

In het gebouw zitten ook nog andere zogenaamde dream teams: het Forze Formula Zero Hydrogen team, het NUON Solarteam en het TUDelft Solarboatteam. Een fabriekachtige omgeving, waarin machines draaien, computers berekeningen maken, maar ook de kratjes bier onder de bureau’s staan.

Stijn Pennings heeft gezien, dat het werken met FST Delft ook in de buitenwereld opvalt en kansen biedt. Stef de Jong en Miki Hegedus zaten ook bij dit team en werken nu allebei bij Siemens Mobility. Volgens mij hebben ze dat voor 100 procent te danken aan hoe ze in het team konden werken: vanaf een tekening tot het tastbare resultaat. Het gaat bij ons zo hard, dat je in één jaar de werkervaring van drie tot vier jaar opdoet.”

Tekort technici

Het werk voor goede technici ligt voor het oprapen en er dreigt de komende jaren een groot tekort. Stijn vindt het dan ook niet verwonderlijk dat Siemens Mobility zich als sponsor van het team heeft gemeld. “Siemens was bij de studenten werktuigbouwkunde niet zo bekend. Nu hebben we geleerd dat Siemens een grote speler is voor ons als technici. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Siemens ook stroom- en regeltechniek verzorgde in verkeerssystemen en een grote rol speelt in de wereld van tunnelveiligheid.”

Bij welk bedrijf Stijn in de toekomst aan de slag gaat weet hij nog niet. “Wat ik wil is werken in een omgeving  waarin je fouten mag maken omdat leren wordt aangemoedigd. Ik vind ook communicatie belangrijk en de goede samenwerking tussen afdelingen. Niet dat je hoort als je een vraag stelt: ‘O, kan je dat niet?’ in plaats van ‘Ik help je ermee’. Verantwoordelijkheidsgevoel ook als het je verantwoordelijkheid niet is. Dat is wat ik zoek.”

Leest hier meer over het FST Delft