Siemens gaat samen met Airbus en Rolls Royce een hybride aandrijving testen in een passagiersvliegtuig voor ca. 100 personen. De viermotorige BAe 146 voor korte afstandsvluchten gaat in 2020 met één elektrische motor de lucht in. Als de testvlucht succesvol is, willen de partners in een vervolgtest ook een tweede conventionele verbrandingsmotor vervangen door een electromotor.

Siemens en Airbus werken sinds 2016 samen rond de realisatie van hybride aandrijvingen voor de luchtvaart. Voor het nieuwe demonstratieproject met de naam ‘E-Fan X’ ontwikkelen ze in samenwerking met Rolls Royce een elektrische vliegtuigmotor met een vermogen van twee megawatt. Dr. Frank Anton, hoofd van de Siemens-afdeling eAircraft, noemt het project een grote stap vooruit: “We zijn al goed op weg met elektrische aandrijvingen voor drones, lichte en ultralichte sportvliegtuigen. Samen met Airbus werken we bovendien aan een vliegende elektrische taxi: de CityAirbus. Met E-Fan X innoveren we disruptief verder en bouwen we de eerste hybride elektrische aandrijfoplossing voor de commerciële luchtvaart. We kunnen hiermee het vliegverkeer stiller en duurzamer maken.”

Wulf Roscher, projectleider E-Fan X bij Siemens eAircraft: “De elektrische aandrijfsystemen die Siemens eAircraft tot nu toe ontwikkelde, hebben een vermogen van maximaal 0,25 MW. Het systeem dat we nu aan het bouwen zijn, heeft een vermogen van 2 MW. De motor wordt aangedreven via een gasturbine met generator in de romp van het vliegtuig.”

Rolverdeling

Rolls Royce levert de gasturbine met generator die de elektrische Siemens-motor aandrijft. Extra energie van de generator wordt opgeslagen in batterijen en gebruikt bij het opstijgen en landen. Siemens levert naast de elektromotor ook de omvormer en het energie-verdeelsysteem. Airbus zorgt voor de integratie van de technologie in het vliegtuig en gaat de testvlucht begeleiden. Bij de eerste testvlucht in 2020 gaan de partners een van de vier conventionele motoren vervangen door een elektromotor. Als dit succesvol is, willen ze ook een tweede conventionele verbrandingsmotor vervangen door een elektrische variant. Door toepassing van hightech materiaal en de lichte bouwconstructie blijven de omvang en het gewicht van het aandrijfsysteem beperkt. Prototypes worden door Siemens met simulatiesoftware op basis van virtual twins ontworpen en geoptimaliseerd. De drie partners verwachten dat hybride elektrisch aangedreven passagiersvliegtuigen tussen 2030 en 2035 op de markt zouden kunnen komen.

Reageer op dit artikel