Na Zweden krijgt ook de Duitse deelstaat Hessen een e-snelweg voor klimaatneutraal goederenvervoer. Siemens hoopt de technologie op termijn ook in Nederland te implementeren.

Het concept voor de e-snelweg bestaat al vijf jaar en is vorig jaar in Zweden voor het eerst in de praktijk gebracht. Het systeem lijkt op een tramconstructie voor vrachtwagens. Siemens gaat boven de rechterrijstrook van de A5 in Hessen over een afstand van 10 kilometer een bovenleiding aanbrengen die hybride vrachtwagens van stroom voorziet. De pilot is een onderdeel van het project ‘Elektrisch innovatief goederenvervoer op snelwegen’ van het ministerie voor milieu in Hessen. De coördinatie is in handen van Hessen Mobil, dat in de Duitse deelstaat verantwoordelijk is voor snelweg- en transportmanagement.

Energiearm en uitstootvrij

Alle vrachtwagens met een pantograaf en een hybride motor kunnen gebruik maken van de e-snelweg tussen Frankfurt Airport en Darmstadt. Ze rijden er energiearm en uitstootvrij met een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Dankzij hun hybride aandrijving zijn ze niet gebonden aan de bovenleidinginfrastructuur. Als vrachtwagens elkaar willen inhalen, schakelen ze over naar de batterij en vervolgens naar de dieselgenerator.

Bijzonder efficiënt

“Met dit project tonen we aan dat klimaatneutraal goederenvervoer in een stedelijke omgeving als Frankfurt haalbaar is”, zegt Gerd Riegelhuth, Hoofd Transport bij Hessen Mobil. Roland Edel van Siemens onderstreept de hoge efficiëntie van de oplossing: “Ten opzichte van vrachtwagens met een verbrandingsmotor wordt niet alleen het energieverbruik gehalveerd, maar gaat ook de luchtvervuiling sterk omlaag.”

Ook in Nederland?

De investeringskosten in de bovenleiding en andere technische componenten zijn vergelijkbaar met de kosten voor de aanleg van een spoorverbinding: ongeveer een miljoen per kilometer. Hiervoor krijgt men een zeer flexibele en schone vervoersoplossing terug. “Eén hybride 40 ton-truck bespaart op 100.000 km zo’n 20.000 euro brandstof per jaar”, weet Erik Koopman, business development manager bij Siemens Mobility in Nederland. Volgens Koopman is Siemens ook in Nederland al in gesprek over de implementatie van het systeem. “We denken onder meer aan de A15 Maasvlakte – Rotterdam, waar veel vrachtvervoer overheen gaat. Dat zou een ideale omgeving zijn voor dit systeem.”