In amper vier maanden tijd groeide Annemarijn Jelsma bij Siemens Mobility door van EMVI-schrijver naar bid manager. Een prachtige uitdaging voor deze jonge doorzetter, die graag de tanden zet in complexe aanbestedingen en geniet van het competitieve aspect van haar vak.

Na haar opleiding Technische Bestuurskunde aan de TU Delft deed Annemarijn vier jaar ervaring op als tendermedewerker bij een ingenieursadviesbureau. Op een bepaald moment werd het tijd voor nieuwe uitdagingen en grotere projecten. Bij Siemens Mobility werd ze aangenomen om EMVI-plannen te schrijven. Veel sneller dan verwacht mocht Annemarijn als bid manager aan de slag. “Mijn eerste opdracht was het schrijven van de EMVI-plannen voor de Koningstunnel in Den Haag. Aansluitend kreeg ik de vraag of ik bid manager voor het tenderteam Wantijbrug wilde worden. Amper vier maanden nadat ik in dienst was gekomen! Wat een mooie kans.”

Generieke besturing

De Wantijbrug is een van de 175 beweegbare bruggen die onder het beheer van Rijkswaterstaat (RWS) vallen. RWS heeft de markt uitgedaagd generieke bouwstenen te ontwerpen voor de besturing van deze bruggen. De besturing van de Wantijbrug wordt als eerste gerenoveerd. “De generieke besturingsonderdelen moeten in de toekomst door alle system integrators kunnen worden ingebouwd”, legt Annemarijn uit. “Zou het niet prachtig zijn voor Siemens om al deze componenten te mogen leveren?”

Erop af

Als bid manager stuurde Annemarijn een tenderteam van zeven personen aan en hield ze het management op de hoogte van de ontwikkelingen. Een uitdaging. “Aangezien ik nog maar net in dienst was, kende ik nog niet alle interne procedures. Gelukkig vind ik het leuk om overal op af te gaan en me in nieuwe zaken te verdiepen. Daarnaast ben ik goed ondersteund door mijn leidinggevende. Ik heb de organisatie binnen korte tijd veel beter leren kennen.”

Ontdekken

Ook de komende periode valt er voor Annemarijn nog veel te ontdekken bij Siemens Mobility. “De wereld van engineering en automatisering is nog vrij nieuw voor mij. Het leuke van technici is dat ze heel enthousiast over hun werk kunnen vertellen. Maar zodra ze de details induiken, haak ik af. Ik houd me meer bezig met de vraag waarom een klant onze oplossingen zou willen en wat voor hem de meerwaarde is. Deze vraag te beantwoorden in samenwerking met mijn technische collega’s vind ik een uitdaging. Ook het competitieve aspect van tendertrajecten past goed bij mij. We halen als team alles uit de kast om aanbestedingen te winnen op prijs én kwaliteit.”

Gemengd team

Vooralsnog is Annemarijn binnen het sales-team van Siemens Mobility de enige vrouwelijke medewerker. “En ook nog eens een hele drukke!”, zegt ze lachend. “Daar moeten mijn collega’s nog een beetje aan wennen. Het zou niet slecht zijn om meer dames binnen het team te hebben. Juist de mix van mannen en vrouwen, jonge en ervaren medewerkers bepaalt volgens mij de sterkte van de groep. Dus ja, er mogen wat mij betreft gerust wat dames bij!”