Op zoek naar een passende projectmethodiek

Voor de Customer Services afdeling binnen Siemens Mobility ITS helpt Paul Driessens een projectmanagementmethodiek te implementeren. Een mooie uitdaging voor de afstudeerder Technische Bedrijfskunde aan de Haagse Hogeschool in Delft.

Binnen Siemens Mobility ITS Digital & Customer Services zal de komende jaren de focus komen te liggen op het uitvoeren van meer serviceprojecten en daarom is er capaciteit aangetrokken om de beoogde groei te kunnen bewerkstelligen. Hiertoe heeft de afdeling CS zich versterkt met dedicated service- projectmanagers en -engineers. Paul gaat onderzoeken op welke manier de projectmethodiek van Siemens, PM@Siemens, die wordt toegepast op grote renovatieprojecten geïmplementeerd kan worden binnen de afdeling Customer Services. “PM@Siemens kent drie verschillende hoofdprocessen, de sales-, project- en servicekant”, vertelt hij. “Voor de nieuwe serviceprojecten zal er onderzocht moeten worden in hoeverre de bestaande methodiek toegesneden kan worden voor deze afdeling, omdat de PM@Siemens methodiek te complex is voor de nieuwe serviceprojecten. Het eindresultaat zal een advies aan de afdeling zijn waarin uiteengezet wordt hoe PM@Siemens voor de nieuwe serviceprojecten gebruikt kan worden.”

Minor mobiliteit

“Een afstudeerstage bij Siemens Mobility interesseerde mij omdat ik ook een minor rond mobiliteit heb gedaan aan de TU Delft. Als ik klaar ben met Technische Bedrijfskunde wil ik nog twee jaar Data Science in Amsterdam of Informatiemanagement in Tilburg gaan studeren, omdat ik enkele hard skills mis en beter wil leren programmeren. Daarna ga ik een baan zoeken in de technische sector, ergens tussen IT en business in. Misschien start ik bij een consultancybedrijf, want afwisseling lijkt me leuk.”

Online uitjes

Hoewel hij vanwege COVID-19 niet naar kantoor mag komen, heeft Paul het bij Siemens Mobility goed naar z’n zin. “In het begin was het lastig om aan informatie te komen voor mijn onderzoek. Je kent immers nog niemand en kunt niet even naar de koffieautomaat lopen voor een praatje. Inmiddels ken ik de nodige mensen en loopt mijn project vlot. Ik neem zo veel mogelijk deel aan de online uitjes met de andere afstudeerders en stagiairs. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje.”