Wanneer komt de vrachttrein aan?

Matthias Vaessen voorspelt voor Siemens Mobility op basis van data de aankomst van goederentreinen. Dit kan tot grote efficiencyslagen in logistieke ketens leiden.

Als afstudeerder binnen het digital lab van Siemens Mobility mag Matthias in deze coronatijd alleen vanuit huis werken. “Ik vind dat best jammer, want hierdoor leer ik het bedrijf niet kennen zoals ik eigenlijk had gehoopt. Gelukkig zijn er wel goede mogelijkheden om via internet contact te houden.”

Goederentreinen

De student Business Analytics aan de Vrije Universiteit Amsterdam buigt zich over een prognosemodel voor de aankomst van vrachttreinen. Hij ontwikkelt – naar het voorbeeld van passagierstreinen – een applicatie die de verwachte aankomsttijd aangeeft. “Nu wordt er nog veel heen-en-weer getelefoneerd als een goederentrein vertraging heeft. Het is veel handiger, minder tijdrovend en efficiënter om real time digitaal te communiceren.”

GPS-data

Matthias ontwikkelt zijn voorspellend model aan de hand van GPS-data uit een locomotief en probeert de time tables van spooroperators met de data te matchen. “De grootste uitdaging is dat data nooit helemaal is zoals je het zou willen. In mijn geval zitten er gaten in de data doordat het GPS-signaal wegvalt wanneer de trein door een tunnel rijdt.”

Naar het buitenland

Na zijn afstuderen wil Matthias een traineeship doen om zijn algemene kennis aan te vullen met specifieke kennis. “Ik wil succesvol worden in mijn beroep, wat dat ook is”, klinkt het ambitieus. “Ik wil zeker ook een aantal jaar in buitenland werken. Ik heb van mijn zesde tot mijn 18de in München gewoond omdat mijn vader daar werkzaam was. Naast mijn middelbare school was een kantoor van Siemens gevestigd, waar ik ook stage heb gelopen. Siemens is een echte trendsetter, bijvoorbeeld op het vlak van digitalisering.”