Procesverbetering in de operations ruimte

Lola van Zeijl heeft als afstudeeropdracht de zogenoemde ‘operations room’ bij Siemens Mobility opnieuw ingericht. De ruimte kreeg een strakke, overzichtelijke lay-out en het voorraadbeheer, de logistieke processen en de veiligheid zijn verbeterd.

“De operations room is bestemd voor test- en onderhoudsdoeleinden”, vertelt Lola, studente Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Rotterdam. “In verband met een interne verhuizing wilde Siemens Mobility dit onderbrengen in een andere, wat kleinere ruimte. Aan mij de uitdaging om de nieuwe ruimte in te richten in afstemming met het management team en de service engineers. De opdracht was breder dan alleen spullen opruimen en uitsorteren. Ik liep tegen een aantal zaken aan die ertoe geleid hebben dat de voormalige operations room minder efficiënt was ingericht. Door de verbeteringen die ik heb aangebracht, zijn het logistieke proces en het voorraadbeheer verbeterd. Ook de communicatiestructuur tussen management en service engineers om samen goede keuzes te maken is dankzij het herontwerp verbeterd. Ik ben goed ondersteund door mijn stagebegeleider en heb veel gesprekken gevoerd met de service engineers.”

Op kantoor

De afstudeeropdracht sloot aan bij Lola’s studie en haar plannen om aan de TU Delft de vervolgopleiding ‘Complex System Engineering in Transport en Logistiek’ te gaan doen. Omdat men een ruimte nu eenmaal niet per Windows Teams kan inrichten, was ze een van de weinige stagiairs die in deze coronatijd naar kantoor mochten komen. “Jammer dat ik niet alle afstudeerders en stagiaires persoonlijk heb ontmoet. We hadden wel regelmatig online koffiemomenten en ik heb ook een online kookles met Young Siemens gedaan.”

Over haar toekomstige carrièreplannen zegt Lola: “Techniek is leuk, maar ik zie mezelf geen service engineer worden. Project- en logistiek technisch management spreekt mij aan. De eerste praktische ervaring heb ik alvast opgedaan!”