Jongeren van 16 tot 25 jaar, de zogenoemde Generatie Z, hebben veel belangstelling voor duurzame mobiliteit, waaronder spoorvervoer. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Europese spoorwegsector. De resultaten van het onderzoek zijn op 21 oktober gepresenteerd tijdens de virtuele lancering van de ‘HOP ON FOR OUR PLANET’-campagne.

HOP ON FOR OUR PLANET is een initiatief van de Europese spoorwegindustrie om Europa’s groene toekomst te stimuleren. De campagne ondersteunt de ambitie van de EU om van 2021 het ‘Europese jaar van de spoorwegen’ te maken. Ze is gericht op het aantrekken van getalenteerde en bevlogen medewerkers voor de spoorindustrie. De enquête onder jongeren is een onderdeel van de campagne.

Top-5 conclusies

Aan de enquête hebben jongeren uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen deelgenomen. De resultaten geven inzicht in hun interesses en opvattingen en laten zien waar kansen liggen voor de industrie en de publieke sector om in te spelen op hun behoeften. Tijdens de lancering van HOP ON FOUR OUR PLANET zijn de belangrijkste conclusies voorgesteld. Dit zijn:

  1. De meerderheid van de jongeren maakt zich zorgen over het klimaat en is bereid over te stappen op groener transport.
  2. Meer dan de helft roept de overheid op om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld via belastingverlagingen of investeringen.
  3. De toekomst van innovatie bij spoorvervoer zit volgens jongeren in emissievrije technologie.
  4. Ongeveer de helft heeft interesse in een carrière in de duurzame hoek. De grote meerderheid wil werken voor een werkgever die een positieve bijdrage levert aan de maatschappij en het milieu.
  5. Salaris, een fijne werkomgeving, werk-privé-balans en stabiliteit zijn de belangrijkste factoren die Gen Z zoekt in een baan.

Duurzaam

Generatie Z-vertegenwoordigers die momenteel bij Siemens Mobility werken aan hun stage- of afstudeeropdracht onderschrijven deze conclusies. “Siemens Mobility heeft veel aandacht voor duurzame mobiliteit”, klinkt het. “Tijdens het sollicitatiegesprek hebben we het uitvoerig gehad over ideeën om onze samenleving te verduurzamen en de rol die jongeren hierin kunnen spelen. Echt leuk!” Jongeren lijken vooral interesse te hebben in elektrische deelmobiliteiten, zoals de e-bikes die men tegenwoordig eenvoudig kan huren. Deze maken vooral in de randstad het reizen duurzaam en comfortabel. “Een groep mensen zal altijd voor de auto blijven kiezen, maar een nog grotere groep kiest voor het meest ‘convenient’ vervoersmiddel. De ontwikkelingen op dit vlak gaan razendsnel.”

Innovatief

Ook spoorvervoer wordt door de jongeren als duurzaam beschouwd. En bovendien innovatief. Enkele stagiaires en afstudeerders bij Siemens Mobility zijn betrokken bij de ontwikkeling van modellen om inzicht te krijgen in de status van spoorcomponenten, wat de weg baant naar preventief onderhoud. Weer andere jongeren finetunen modellen om de reizigersstromen op perrons te monitoren en daardoor onder meer bij te dragen aan het borgen van de social distancing-maatregelen.

Groeikansen

UNIFE, de vereniging die zowel de Europese treinbouwers als fabrikanten van spoorweguitrusting vertegenwoordigt, is blij met de onderzoeksresultaten. Ook Siemens Mobility is aangesloten bij UNIFE.

“Het spoor speelt een belangrijke rol in het verduurzamen van onze transportinfrastructuur”, aldus UNIFE-voorzitter Henri Poupart-Lafarge. “Het is een sector met veel baanmogelijkheden en kansen. Vooral voor de Europese Generatie Z, die nog veel kan leren over de mogelijkheden die onze innovatieve sector biedt.” Philippe Citroën, directeur van UNIFE vult aan: “De HOP ON-campagne laat de continue vernieuwing van het spoor en onze industrie zien. Een mooie kans om met jonge en ervaren professionals in contact te komen, hen inzicht te bieden in de carrièremogelijkheden en innovaties in onze sector. Ik ben ervan overtuigd dat we samen de Europese Green Deal snel op de rit kunnen krijgen.”

Alle resultaten op EU- en landniveau zijn nu beschikbaar op www.HopOnRail.eu.