Londen dreigt te verstikken in het woon-werkverkeer. Om een ‘verkeerscollaps’ te voorkomen, wordt de spoorverbinding tussen de voorsteden en het centrum van de stad , Thameslink, geoptimaliseerd. In de Siemens-fabriek in Krefeld worden 1.140 wagons voor 115 nieuwe treinen gebouwd.

Het zogenoemde Thameslink-project is een van de grootste spoorinfrastructuurprojecten in het Verenigd Koninkrijk. Siemens heeft miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuw treinplatform voor dit project. Deze zomer worden de eerste treinstellen van het type ‘Desiro City’ naar Engeland gebracht. Ze gaan het comfort en de flexibiliteit voor reizigers flink verhogen, terwijl het energieverbruik en de spoorslijtage afnemen. De nieuwe treinen halen een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Zodra ze de stad binnenrijden, schakelt de bestuurder over van handmatige op automatische besturing. Dit verhoogt de capaciteit en betrouwbaarheid van het vervoer op de Thameslink-route aanzienlijk: in de toekomst staan er twee keer zoveel voertuigen ter beschikking.

Compleet pakket

Thameslink is één van de toekomstprojecten van Siemens Mobility. Zo werd het ook gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in Krefeld. Naast de treinen levert Siemens ook de signaaltechniek, infrastructuur, verkeerssturing, automatisering enz. Het bedrijf gaat ook het onderhoud van de treinen verzorgen en bouwt hiervoor twee nieuwe stelplaatsen. ‘Ons mobiliteitspakket krijgt steeds meer een totaalkarakter’, aldus Jochen Eickholt, CEO van Siemens Mobility.

Papierloze workflow

Internationale journalisten mochten in Krefeld een blik werpen achter de schermen van het productieproces, dat sterk geautomatiseerd is. De workflow is volledig papierloos. Alle aanpassingen aan de treinstellen worden onmiddellijk opgeslagen in het centrale computersysteem. De voormalige 2D-tekeningen hebben plaats gemaakt voor 3D-modellen, die de snelheid en nauwkeurigheid van werken verhogen. ‘Je ziet direct het effect van je aanpassingen’, klinkt het op de werkvloer.

3D-simulatie

Siemens maakt al jaren gebruik van 3D-technologie, die de engineers helpt clashes in het ontwerp vroegtijdig op te sporen. Men gebruikt de technologie ook voor het inplannen van onderhoudswerken. En natuurlijk wordt 3D ingezet om samen met de opdrachtgever door de trein heen te wandelen nog voor hij gebouwd is. ‘Het kleinste detail wordt haarscherp zichtbaar, waardoor optimalisaties snel te realiseren zijn.’