Via de nieuwe Stadsbaantunnel komt men snel van het noorden naar het zuiden van Leidsche Rijn en omgekeerd. ‘Het is precies de verbinding geworden die we voor ogen hadden’, klinkt het enkele weken na de opening van de tunnel op het Utrechtse Stadhuis.

Leidsche Rijn is de grootste nieuwbouwlocatie van ons land. De afgelopen jaren verrezen er tienduizenden woningen, en ook de komende jaren wordt stevig doorgebouwd. Inmiddels wonen in Leidsche Rijn zo’n 75.000 mensen. Dit aantal loopt dagelijks verder op. Over tien, vijftien jaar wonen er in Leidsche Rijn zo’n 100.000 mensen. Een goede verkeersontsluiting van het gebied is dan ook van belang. Via de 490 meter lange Stadsbaantunnel komt men eenvoudig van de ene naar de andere kant van Leidsche Rijn.

Technisch hoogstandje

Inmiddels is de Stadsbaantunnel alweer enkele weken open voor verkeer. Ook de Utrechtse wethouder Kees Geldof, die de ontwikkeling van Leidsche Rijn in zijn portefeuille heeft, heeft hem al volop benut. De gemeente is trots op de tunnel, die keurig op tijd is opgeleverd en voldoet aan de laatste technische eisen op onder meer veiligheidsgebied. Geldof prijst de goede samenwerking tussen alle betrokken partijen, waaronder Siemens. Hij kreeg onlangs een rondleiding door de tussentunnel waarin zich alle kabels en besturingskasten voor de tunneltechnische installaties bevinden. ‘Indrukwekkend’, vindt hij. ‘Een technisch hoogstandje.’

Nog wennen

De tunnel voldoet volgens Geldof aan alle verwachtingen. Wel merkt de wethouder dat mensen nog moeten wennen aan de nieuwe route. ‘Leidsche Rijn is een wijk in ontwikkeling met veel tijdelijke routes. Aangezien de Stadsbaantunnel een definitieve route is, komt de tijdelijke route via de parallel lopende Grauwaartsingel te vervallen. Er mogen voortaan alleen nog bussen rijden. Dat moeten sommige mensen nog in de vingers krijgen. Ook de TomToms van deze wereld lopen vaak nog achter op de nieuwe situatie.’

Autoluw winkelen

Inwoners van het zuiden van Leidsche Rijn bereiken via de Stadsbaantunnel de A2 in het noorden. Omgekeerd hebben mensen die in het noorden wonen via de tunnel aansluiting op de A12 in het zuiden. Op en rond de Stadsbaantunnel, die onder het Berlijnplein door loopt, wordt een winkelcentrum gebouwd, waarin men vanaf eind 2017 zowel de dagelijkse als niet-dagelijkse boodschappen kan doen. Er komt ook een bibliotheek en tal van andere voorzieningen. De bevoorrading van het winkelcentrum gaat ondergronds via de Stadsbaantunnel. Ook dat is een grote meerwaarde: wie wil er nou niet in een autoluw winkelcentrum gaan shoppen dat goed bereikbaar is voor het winkelende publiek en leveranciers?