Na de lange lockdown konden we onlangs weer met een klant het Siemens Mobility Reparatiecentrum in Wegberg-Wildenrath bezoeken. Dit is een van onze werkplaatsen waar we beschadigde voertuigen herstellen, maar ook voertuigen moderniseren.

De klant had twee beschadigde Avenio-trams naar Wegberg-Wildenrath gestuurd voor inspectie. Hierbij zijn de beschadigde sectie en de impact van de schade grondig in kaart gebracht. René Klos, accountmanager rolling stock bij Siemens Mobility: “Net als een auto heeft ook een tram meerdere kreukelzones om de impact van een aanrijding op te kunnen vangen en zodoende inzittenden, bestuurders en eventueel aangereden voetgangers te kunnen beschermen. Na een crash meten we in onze werkplaats de kreukelzone heel secuur na om de exacte schadeomvang vast te stellen en indien nodig reparatie of vervanging in te plannen. Alle metingen, werkzaamheden en vervangende onderdelen moeten worden vastgelegd en gevalideerd. In dit geval heeft de klant ervoor gekozen de reparatie van de trams niet zelf uit te voeren, maar aan ons uit te besteden. Wij gaan ervoor zorgen dat de twee voertuigen weer snel en voor 100% veilig ingezet kunnen worden.”

Modernisatie

Naast reparaties voert Siemens Mobility in Wegberg-Wildenrath ook grootschalige moderniseringen uit. Klos: “Steeds meer vervoerders laten de levensduur van hun materieel verlengen of kiezen tussentijds voor een complete modernisatie naar de nieuwste stand van de techniek. De technologische ontwikkelingen gaan de laatste 20 jaar zo hard dat we steeds sneller te maken krijgen met elektronische systemen die niet meer voldoen aan onze eisen of simpelweg niet meer geproduceerd kunnen worden. Met modernisaties kunnen we het rollende materieel van onze klanten langer behouden!”