Na de Noord/Zuidlijn heeft Siemens Mobility nu ook de nieuwe stationssystemen van de bestaande metrostations in Amsterdam opgeleverd. Een belangrijke mijlpaal in de integrale modernisering van het Amsterdamse metronet.

De bouw van de Noord/Zuidlijn ging in 2003 van start. In 2014 ondertekenden de toenmalige Amsterdamse Dienst Metro (nu Metro en Tram) en Siemens Nederland het contract voor de realisatie van nieuwe stationssystemen voor zowel de Noord/Zuidlijn-stations als de bestaande metrostations. Medio 2017 leverde Siemens Mobility de systemen voor de stations van de Noord/Zuidlijn op. Ze bestaan uit camera’s, borden voor dynamische reizigersinformatie, intercomzuilen en omroepsystemen. Dezelfde systemen zijn sinds 2017 stapsgewijs geïmplementeerd in de bestaande metrostations.

Centrale bediening

Naast de stationssystemen heeft Siemens Mobility een centraal bedienings- en besturingssysteem (CBI) geleverd  dat alle subsystemen in de stations van de Noord/Zuidlijn en het bestaande metronet integreert. De signalen uit de subsystemen zijn met elkaar verbonden, waardoor de systemen actief kunnen worden gemonitord en bediend. Dit borgt veilig en vlot vervoer op het Amsterdamse metronet.

Beheer en onderhoud

Siemens is nog tot 2028 verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het CBI en de stationssystemen. Storingen komen 24/7 binnen in de servicecentrale van Siemens in Zoetermeer. Het GVB verzorgt de eerstelijnsondersteuning, en Siemens springt bij indien nodig.